Ecologische voetafdruk

opdracht: Je leert wat we bedoelen met de ecologische voetafdruk en je ontdekt hoe groot die van jou is.

1. Ga naar: www.schooltv.nl Zoek met: 'de voetafdruk' en bekijk 1 van de eerste vier filmpjes.

2. Doe de test via de link rechts.

3. Maak een poster op A4 formaat waarin jij laat zien wat bedoeld wordt met de ecologische voetafdruk. Dit mag op papier of in Word/PowerPoint.

Vroege vogels in de klas

doel: je leert iets over de natuur en je kan hiervan een samenvatting maken.

opdracht: Je kijkt een filmpje van het programma 'Vroege Vogels' en maakt hiervan een poster op A4 formaat. 

- Klik op de link rechts: 'Vroege Vogels'.

- kies 1 filmpje en bekijk dat goed.

- maak een poster over wat je in het filmpje hebt gezien en geleerd.

- maak het in Word op 1 blad en mail het naar de docent.

 

extra opdracht:

- Klik op de link: 'Milieu' en maak dezelfde opdracht over een filmpje wat jij zelf kiest.

 

Zoek de verschillen

doel: je denkt na over wat 'natuur' is voor jou.

opdracht: Bedenk welke verschillen en overeenkomsten er zijn tussen mensen, dieren en planten. Download het document hiernaast en vul dit in.

Mail de opdracht naar de docent.

Begrippen

natuur:             alles wat de mens niet heeft gemaakt of veranderd.

cultuur:            alles wat de mens heeft gemaakt of veranderd.

milieu:              alles wat bij jouw omgeving hoort.

scheppen:        iets maken uit niets

evolueren:       ontwikkelen

de schepping: het idee dat God de wereld heeft gemaakt uit niets.

de evolutie:     de aarde is toevallig ontstaan en alles ontwikkelt en verandert.

proef:                een test

dierproef:        een test die wordt gedaan met dieren.

Scheppingsverhaal

opdracht 1: Maak in elk getal een tekening van wat er op die dag werd gemaakt volgens het scheppingsverhaal in de bijbel.

opdracht 2: Maak op een A3-vel een poster van het scheppingsverhaal. Zet bij elk getal de juiste tekst.

opdracht 3: Schrijf op de poster hoe jij denkt dat de aarde is ontstaan en waarom je dat denkt.

opdracht 4: Bedenk een goede titel van de poster en zet die erop.

Je krijgt hiervoor een cijfer!