Islam

Begrippen H8-H10

Zoek de begrippen op. De eerste 3 begrippen zoek je op internet, de rest staan in het boek blz. 81 - 106.

Cultuur:               dat wat de mens schept

Religie:                 geloof of godsdienst

Islam:                   onderwerping of overgave

Imam:                   voorganger in de moskee

Minaret:              toren bij de moskee

Moskee:              gebedshuis voor moslims

Kaäba:                  heilig gebouw in Mekka (zwarte kubus)

Koran:                  heilige boek van de moslims

Soera:                   hoofdstuk in de koran

Hadieth:              verhalen over Mohammed

Soenna:               traditie

Sjaria:                   islamitische wet

Monotheïstisch: geloof in 1 god

Jihad:                    heilige strijd

 

Moskee in de buurt

Welke moskee staat het dichtste bij jouw huis?

Opdracht: Zoek (via Google) op welke moskee bij jou in de buurt staat. Je kunt ook de site www.moskeewijzer.nl gebruiken. Maak 1 dia in powerpoint of een kleine poster (A4) met de volgende onderwerpen:

- naam van de moskee

- soort geloofsgemeenschap (Marokkaans, Turks, Indonesisch of anders)

- naam van de imam

- activiteiten die georganiseerd worden

- foto's 

Rituelen van het leven

opdracht: maak een mindmap over blz. 84-86

                                       of

opdracht: kies een ritueel van blz. 84-86 en maak daarover een poster op A4.

De vijf zuilen

De islam wordt wel een 'doe-godsdienst' genoemd. Dat wil zeggen dat een moslim zich meer bezig houdt met de vraag wat hij moet doen, dan met de vraag wat hij moet geloven.

Moslims kennen veel vaste regels waaraan zij zich houden. De bekendste hiervan zijn 'de vijf zuilen'. Dit zijn de plichten die elke moslim, overal ter wereld, moet naleven.

 

Opdracht: Maak een powerpoint presentatie over de 5 zuilen in de islam. Je krijgt hiervoor een cijfer. Gebruik blz. 95-100 in het boek 'Op verhaal komen'.

Het volgende moet daarin komen:

- Bij elke zuil leg je uit wat mensen moeten doen.

- Bij elke zuil leg je uit waarom ze dit moeten doen (welke gedachte zit erachter?)

- Bij elke zuil vertel je wat je van deze regel vindt. (is het logisch dat gelovigen dit moeten doen of niet?)

- Bedenk een zuil die jij zou willen vervangen/toevoegen en leg uit waarom je deze nieuwe regel belangrijk vindt.

- Afbeeldingen die je gebruikt moeten erbij passen en iets toevoegen.

 

Mail je presentatie naar: w.c.van.der.weiden@calvijn.nl 

'Echoes of IS'

Er zijn veel mensen die geraakt zijn door Islamitische Staat (IS). Er zijn vluchtelingen en Nederlanders, ouders en kinderen, ex-strijders en achterblijvers. Allemaal hebben zij ervaringen die hun leven heeft veranderd. 

Er zijn 12 mensen die hun verhaal vertellen, waardoor je hen beter leert kennen. Ze zetten je aan het denken over radicalisering, geloof, omgaan met geweld en hoe je geweld kan tegengaan.

 

opdracht:

- Open het bestand hiernaast en lees de 'korte omschrijving per portret' (blz. 4)

- Ga naar de website (zie hiernaast) en bekijk 3 portretten. 

- Beantwoord de vragen die in het bestand staan op blz. 6

- Maak een verslag (1 A4) waarin je de vragen en je eigen antwoorden zet.