Het verhaal van Mozes (leerdoel 1)

Luister naar het verhaal van Mozes via de link rechts. Maak daarna een stripverhaal waarin je laat zien dat je weet hoe het verhaal van Mozes gaat.

Joodse rituelen (leerdoel 2)

Maak een folder over 4 joodse rituelen. Bij elk ritueel moet je het volgende vermelden:

  • De naam van het ritueel.
  • De reden waarom dit ritueel wordt gedaan.
  • 1 handeling die tijdens dit ritueel wordt gedaan.
  • Afbeelding(en) die bij de tekst passen.

 

Je werkt in duo’s en krijgt voor deze opdracht een cijfer.

Gebruik het boek ‘Standpunt’ voor informatie (blz. 70 + 71). Op internet kun je geschikte afbeeldingen vinden.

Joodse feesten (leerdoel 3)

Het Jodendom kent 7 belangrijke feesten en gedenkdagen. Over 1 feest/gedenkdag maak je een poster (A3). Je mag samenwerken met iemand anders.

 Op de poster komt het volgende te staan:

  • NAAM: de naam van het feest of de gedenkdag.
  • VERHAAL: het verhaal dat hierbij hoort (waaraan denken de joden tijdens dit feest?)
  • DATUM: de datum waarop het feest wordt gevierd.
  • DOEN: Wat doen de mensen tijdens dit feest?
  • Zorg voor duidelijke en mooie afbeeldingen.

 

Bronnen:

  • powerpoint Joodse Feesten (staat rechts).
  • beleven.org (klik op ‘Feesten’, klik op ‘Joden’)

Joodse begrippen (leerdoel 4)

Schrijf het woord op en zet de betekenis erachter. Je mag er ook een tekening bij maken.

monotheïsme (blz. 59)

Thora (blz. 59)

Messias (blz. 59)

Tien Geboden (blz. 66)

sjabbat (blz. 71)

menorah (blz. 73)

kosjer (blz. 72)

davidster 

synagoge (blz. 73)

rabbijn (blz. 73)

Waarin gelooft het jodendom?

opdracht: Maak een mindmap over blz. 59 van het boek. De volgende begrippen moeten daarin staan:

- de vier geloofspunten van het jodendom

- orthodoxe joden

- liberale joden

- niet-religieuze joden

Als je wilt weten hoe je een mindmap maakt, kijk dan op de 'homepage' en bekijk het filmpje.

 

De joodse waarden (leerdoel 5)

Het joodse geloof heeft drie belangrijke waarden:

- liefde tot God

- Naastenliefde

- Rechtvaardigheid

Maak opdracht 1. Je ziet die rechts staan.

Liefde tot God

Naastenliefde

Rechtvaardigheid

Verlangen naar vrijheid (leerdoel 7)

 

Precies 75 jaar geleden is Nederland bevrijd van de Duitse bezetters. Iedereen was erg blij en dankbaar om weer vrijheid te hebben. Daarom vieren we elk jaar op 5 mei bevrijdingsdag. 

 

Omdat wij door het coronavirus ook thuis moesten blijven, weten we een klein beetje hoe het is om minder vrijheid te hebben. Anne moest wel 2 jaar binnen blijven tijdens de oorlog. Bekijk de video's en maak een opdracht. Denk ondertussen eens  na over de vraag: wat betekent vrijheid voor mij?

 

Kies een opdracht die je maakt.

opdracht 1: Zoek verschillen en overeenkomsten

Je hebt de video's van Anne gezien. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen haar leven en dat van jou? Maak een poster waarop je minimaal 5 verschillen en 5 overeenkomsten laat zien.

 

opdracht 2: Videodagboek

Maak zelf een vlog over jouw leven op dit moment. Laat net als in video 1 van Anne zien welke dingen jij doet, wat jij moeilijk vind en waar jij naar uit kijkt. De vlog moet minimaal 2 minuten lang zijn.

 

opdracht 3: Bevrijdingsdag

Maak een powerpoint presentatie over de bevrijding op 5 mei 1945. Zet informatie daarin over wat er gebeurde in Nederland. Denk dan aan:

- waar werd de overgave van de Duitsers officieel ondertekend?

- uit welke landen kwamen de soldaten die Nederland bevrijdden?

- hoe zag Rotterdam eruit op bevrijdingsdag?

- wat gebeurde er met Nederlanders die de Duitsers hadden geholpen in de oorlog?

Levensvragen bij een schilderij (leerdoel 8)

Bekijk het schilderij goed. (klik erop om te vergroten)

- Wat zie je precies? 

- Wat betekent dit?

- Welke levensvragen (blz. 11 van je boek) kun je hierbij bedenken?

Koosjer eten

Koosjer = toegestaan.

Spijswetten = regels voor het eten.

Wat mogen joden wel eten en wat niet? Maak de opdrachten op het stencil.

 

extra opdracht:

1. Kleur op het stencil de dieren die koosjer zijn groen. Kleur de dieren die niet-koosjer zijn rood.

2. Maak een mindmap over koosjer eten. Gebruik blz. 23 + 24 in het boek 'Op Verhaal Komen' en het filmpje dat hiernaast staat.

Egyptische Goden

 

opdracht: je leert in welke goden de Egyptenaren geloofden en welke macht deze goden hadden.

 

1. De docent vertelt je over welke god jij een poster maakt.

2. Je maakt een poster op 1 A4 blad in Word of op 1 dia in Powerpoint.

3. Het volgende moet op de poster komen:

- naam van de god

- welke macht had deze god

- afbeelding van deze god

- symbolen die deze god droeg